loading...

زومیت

بازدید : 29
پنجشنبه 12 آبان 1401 زمان : 12:39

بارها در مورد تسمه در تعمیر خودرو شنیده ایم. گاهی اوقات دلیل خرابی برخی از قطعات، مشکلات یکی از تسمه ها است. این نکته مهم همیشه یادآور می شود که کمربند خودروها زمان استفاده مشخص و محدودی دارند و باید طبق این برنامه زمان بندی تعویض شوند. اما این تسمه ها در خودرو چه کار می کنند؟ چند نوع تسمه در ماشین داریم؟ معنی هر کدام چیست؟ از چه جنسیتی تشکیل شده اند؟ چرا باید تعویض شوند و آیا تعویض آنها صحیح است؟ امروز به تمام این سوالات پاسخ می دهیم و با انواع کمربند خودرو بیشتر آشنا می شویم. به ما بپیوند.

کمربند چیست؟
برای توضیح بهتر عملکرد، عملکرد و اهمیت انواع تسمه خودرو، بهتر است ابتدا با ماهیت تسمه بیشتر آشنا شویم. کمربند حلقه ای است که از مواد انعطاف پذیر ساخته شده است. تسمه ها برای انتقال نیرو و ایجاد اتصالات مکانیکی استفاده می شوند. تسمه ها معمولاً یک مدار بسته در اطراف چندین قرقره، قرقره یا چرخ ایجاد می کنند و در حالی که نیروی دورانی خود را به یکدیگر منتقل می کنند، اتصال خود را نیز حفظ می کنند. تسمه ها قطرهای مختلفی دارند که از نظر کارایی و محل استفاده موثر است.در سیستم موتور احتراق داخلی، تسمه ها اجزای مهمی هستند که وظایف مهمی دارند. این تسمه ها نیروی دورانی موتور را به سایر قسمت های مهم منتقل می کنند. کمربندهای ایمنی خودرو معمولا از لاستیک بادوام ساخته می شوند. خودروهای احتراق داخلی دارای دو نوع تسمه هستند که وظایف مشخص و مجزایی دارند. این دو نوع تسمه عبارتند از:

- تسمه تایم یا تسمه تایم

- تسمه دینام که می تواند تسمه پروانه نیز باشد.

به لطف مواد لاستیکی خود، تسمه ها عمر خاصی دارند و با استفاده طولانی مدت خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند، ترک می خورند یا می شکنند. شکستن یا ترکیدن تسمه در وسیله نقلیه می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر در حین رانندگی اتفاق بیفتد خسارات جبران ناپذیری به جان و مالی وارد می کند.

تسمه تایم چیست؟
یکی از مهم ترین قطعات و قطعات موتور است که سلامت آن تاثیر زیادی بر عملکرد موتور دارد. این تسمه حرکت چرخشی میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل می کند و نیروی لازم برای حرکت شفت سوپاپ یا میل بادامک را فراهم می کند. میل بادامک برای ورود به مدار کار موتور برای تنظیم باز و بسته شدن سوپاپ ها به نیروی اولیه نیاز دارد.در واقع عملکرد تسمه تایم با دانستن نحوه کار موتور و نقش میل لنگ و میل بادامک تعیین می شود. لایه داخلی تسمه تایم شیاردار است که درگیری آن با میل بادامک را تسهیل می کند.

نکته مهم در عملکرد صحیح و تنظیم زمان بندی این تسمه، قرارگیری صحیح آن است. جابجایی یکی از این چرخ دنده ها می تواند منجر به اختلال در زمان باز و بسته شدن سوپاپ شود. چون مثلا در موتورهای 4 زمانه به ازای هر دو چرخش میل لنگ، میل بادامک یک دور می چرخد. بنابراین انتقال گشتاور باید با دقت و با توجه به زمان انجام شود. سفت یا شل شدن تسمه نیز باعث ایجاد مشکل در عملکرد آن می شود. مقدار فاصله در حین حرکت که باید دقیقاً تنظیم شود، با دور آرام انجام می شود. اندازه تسمه تایم نیز بسته به خودرو و موتور متفاوت است. برای مثال در موتورهای SOCH که از یک میل بادامک استفاده می شود و تسمه فقط به میل لنگ و میل سوپاپ متصل است، طول کمتری برای تسمه تایم در نظر گرفته می شود و در موتورهای DOCH که از دو میل بادامک استفاده می شود، این طول بیشتر است. خواهد بود.

عملکرد موتور احتراق داخلی و نقش تسمه تایم در آن
برای توضیح بیشتر، موتورهای احتراق داخلی، که بیش از یک سیلندر دارند و در خودروها استفاده می‌شوند، با انرژی حاصل از احتراق مخلوط سوخت و هوا کار می‌کنند که در یک محفظه بسته در داخل سیلندر انجام می‌شود.این احتراق باعث می شود که پیستون در سیلندر به جلو و عقب حرکت کند. در واقع حرکت رو به جلو است زیرا حرکت معکوس به دلیل حرکت رو به جلو پیستون دیگر در سیلندر کناری است. حرکت پیستون ها در سیلندرها توسط یک میله میله ای شکل به نام میل لنگ به هم متصل می شود. با چرخاندن پیستون ها در سیلندر، میل لنگ انرژی خطی و رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل می کند. حرکت چرخشی از میل لنگ به چرخ فلایویل، گیربکس، دیفرانسیل و در نهایت چرخ ها منتقل می شود. اما تراکم سوخت و هوا که در محفظه انفجار احتراق می شود از طریق دریچه هایی که ورود و خروج گاز و سوخت را کنترل می کنند به داخل سیلندر جریان می یابد. بنابراین دریچه ها باید بالا و پایین حرکت کنند. این حرکت توسط میل لنگ و تسمه تایم کنترل می شود. به این ترتیب که با حرکت میل لنگ، تسمه تایم نیز می چرخد که از یک طرف به میل لنگ و از طرف دیگر به میل لنگ متصل می شود و میل سوپاپ حرکت می کند. با حرکت میل بادامک، سوپاپ ها به سمت پایین هل داده می شوند و سپس آزاد می شوند. نکته مهم در این نوع انتقال حرکت تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها با توجه به بالا و پایین رفتن پیستون ها می باشد.بر این اساس، این تسمه تایم نیز نامیده می شود.

به طور دقیق تر، سیلندرها در وسط موتور و بلوک سیلندر قرار دارند که پیستون ها در آن حرکت می کنند. سوپاپ ها در بالای سیلندر قرار دارند. یک میل لنگ در قسمت پایین سیلندرها تعبیه شده است که نیروی پیستون را از قرقره دریافت کرده و حرکت می کند. این حرکت که از طریق سیستم انتقال نیرو به چرخ ها منتقل می شود، تسمه تایم را نیز به حرکت در می آورد. این تسمه میل بادامک را نیز می چرخاند. میل بادامک دارای زائده هایی در طول خود است. این برجستگی های بادامی شکل به گونه ای طراحی شده اند که با تعداد دریچه های هر میل سوپاپ مطابقت داشته باشند و در هنگام چرخش میل سوپاپ به دریچه ها برخورد کنند. برخورد بادامک ها با سوپاپ ها باعث بسته شدن آنها می شود. همانطور که بادامک ها به داخل و خارج سوپاپ حرکت می کنند در حالی که میل سوپاپ به چرخش ادامه می دهد، فنر سوپاپ آنها را به سمت بالا می کشد.

عملکرد تسمه تایم در خودرو و تفاوت آن با زنجیر تایم
بنابراین باید گفت که تسمه تایم در موتور خودرو دو وظیفه اصلی دارد:

1. گردش میل بادامک با انتقال نیروی دورانی میل لنگ

2.تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ با انتقال صحیح و دقیق گشتاور به میل لنگ

البته در برخی خودروها از تسمه تایم برای فعال کردن پمپ روغن و پمپ آب نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است امروزه به دلیل میرایی زیاد تسمه تایم و اهمیت آن، زنجیر تایم عموماً در موتورها استفاده می شود. مزیت زنجیر تایم دوام آن به دلیل جنس فلز است. این مزیت نیاز به تعویض زنجیر تایم در کیلومترهای پایین را برطرف می کند و مشکل عمر تسمه تایم را حل می کند. ناگفته نماند که مشکل اصلی زنجیر تایم ایجاد صدای زیاد هنگام کارکرد موتور است. البته امروزه خودروسازان ترجیح می دهند از زمان بندی زنجیره ای استفاده کنند و این صدا را به روش های مدرن کنترل کنند. به گونه ای که به جز در موارد استثنایی از زنجیر تایم در تمامی خودروهای 6 سیلندر استفاده می شود.

علل آسیب و پارگی تسمه تایم
عمر مفید تسمه انتقال نیرو معمولا توسط سازنده خودرو اعلام می شود. این زمان به کیفیت مواد تسمه تایم، میزان درگیری آن و باری که حمل می کند، کارکرد موتور و موارد دیگر بستگی دارد. اما نکته مهم دیگر در تعیین این زمان، سبک رانندگی است.به همین دلیل است که معمولا استادان پیشنهاد می کنند که با رانندگی 60000 کیلومتر یا کمتر، وضعیت تسمه تایم خودرو به دقت بررسی شود. زیرا شکستگی تسمه تایم می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و استفاده از تسمه تایم فرسوده خطر بسیار بالایی دارد. اما پارگی تسمه تایم فقط به دلیل ساییدگی و پارگی نیست. گاهی اوقات تسمه دینام پاره می شود و درگیری بین این دو باعث جدا شدن تسمه تایم از زنجیر یا پارگی می شود. در هر صورت پاره شدن یا خارج شدن تسمه تایم از زنجیر باعث می شود زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها به هم بخورد. این می تواند از آسیب جدی به سوپاپ ها و پیستون ها تا آسیب به سرسیلندر و سرسیلندر تبدیل شود و در هر صورت با شکسته شدن تسمه تایم، خودرو در فاصله کوتاهی قطعا متوقف می شود.

علائم خرابی تسمه شیاری
زمان دقیق تعویض تسمه تایم ممکن است به دلایل مختلف مشخص نباشد. مثلاً خودروی دست دوم خریداری شده و مالک جدید از عمر تسمه تایم آن اطلاعی ندارد. در این موارد بهترین راه بررسی تسمه تایم توسط مکانیک است. گاهی اوقات برخی از عوامل ذکر شده در بالا می تواند عمر تسمه شیاری را کاهش دهد.در این موارد، برخی از علائم خرابی تسمه تایم وجود دارد که عبارتند از:

- عملکرد نامناسب موتور و عدم تنظیم

- استارت بد ماشین

- انتشار غیرعادی دود از اگزوز

- شنیدن صداهای غیرعادی از موتور

در نهایت باید گفت که بهترین کار با مشاهده هر یک از این علائم، بررسی سریع تسمه تایم است. همچنین بررسی وضعیت تسمه تایم معمولاً به عنوان یکی از کارهای مهم قبل از هر سفر توصیه می شود.

تسمه دینام چیست و چه وظایفی دارد؟
این تسمه که در خودروهای قدیمی تسمه دندانه‌ ای و تسمه مارپیچ نیز نامیده می شود، وظیفه انتقال گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند پمپ آب، پمپ روغن، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این تسمه دور قرقره یا قرقره مخصوص آن که به میل لنگ متصل است می پیچد و به این ترتیب وقتی موتور شروع به کار می کند و میل لنگ می چرخد، حرکت کرده و گشتاور موتور را به اجزای موجود در مسیر خود منتقل می کند. اهمیت این کمربند با شرح وظایف آن آشکار خواهد شد. زیرا ایجاد هر گونه مشکل در این تسمه باعث توقف عملکرد تمامی قطعات متصل به آنها می شود. خودروهای مختلف از یک یا دو تسمه دینام استفاده می کنند.در صورت استفاده از تسمه دینام به این قسمت تسمه مارپیچ نیز می گویند زیرا در مسیر خود به دور چندین قرقره می پیچد. این تسمه ها معمولا در جلوی خودرو و زیر کاپوت دیده می شوند. وظیفه اصلی این تسمه اتصال دینام به موتور و انتقال قدرت دورانی موتور به دینام است تا انرژی مورد نیاز برای کارکرد آن را تامین کند. دینام که نوعی مولد جریان مستقیم است، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و برق مورد نیاز باتری را تامین می کند. بنابراین باتری خودرو نیز به این تسمه و عملکرد صحیح آن از طریق دینام بستگی دارد. به این ترتیب منبع تغذیه قسمت های مختلف خودرو نیز به تسمه دینام متصل می شود. با این تعریف، عملکرد تسمه دینام را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تامین نیروی مورد نیاز دینام در سیستم برق خودرو
برای حرکت دادن باله در سیستم خنک کننده خودرو
تامین نیروی چرخشی پمپ هیدرولیک سیستم فرمان
اطمینان از گشتاور لازم پمپ آب در سیستم خنک کننده خودرو
تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو
البته در گذشته هر کدام از این اجزا از کمربند مخصوص به خود استفاده می کردند.اما این روش باعث سختی تعمیر و سخت شدن تسمه ها می شد. بنابراین تسمه پروانه یا تسمه دینام جایگزین همه آنها شد. اگر در این قسمت از دو تسمه استفاده شود، معمولاً یکی برای چرخاندن پره، کمپرسور، پمپ روغن و پمپ آب و دیگری برای فعال کردن دینام استفاده می شود. بنابراین تسمه پروانه و تسمه دینام می توانند دو قسمت مجزا یا یک تسمه مارپیچ واحد باشند.

عواقب خرابی تسمه دینام و علائم آن
تسمه دینام قطعه ای با استهلاک بالا به دلیل کارکرد طولانی مدت است. به همین دلیل باید دائما سلامت او بررسی و ارزیابی شود. زمان خاصی برای تعویض تسمه دینام وجود ندارد و به طور کلی توصیه می شود برای اطمینان از سلامت سایر سیستم های خودرو که عملکرد کامل آنها به سلامت تسمه دینام بستگی دارد، این قسمت نیز باید در هر بار سرویس دوره ای خودرو به دقت بررسی شود. زیرا خرابی تسمه دینام علاوه بر اختلال در شارژ باتری و برق رسانی به قطعات الکتریکی خودرو، پمپ هیدرولیک فرمان و نرمی فرمان، کمپرسور و تهویه مطبوع سیستم خودرو باعث از کار افتادن پمپ آب و پروانه می شود که منجر به مشکل در عملکرد سیستم خنک کننده می شود. جدی است.بنابراین خطر از کار افتادن و داغ شدن بیش از حد موتور در خودروهای موتور بلند که دارای تسمه پروانه هستند نیز می تواند از پیامدهای خرابی این تسمه باشد. بنابراین، علائم خرابی تسمه دینام عبارتند از:

- مشاهده هرگونه پارگی، خوردگی، پارگی و خشک شدن در تمام طول تسمه یا علائم این موارد

- ایجاد حالت ارتجاعی در کمربند

- تسمه را روغن کاری کنید

- شنیدن صدای جیغ از قسمت موتور

- نداشتن فرمان مناسب

- عملکرد نامناسب کولر و کولر

تعویض به موقع تسمه دینام و توجه به سلامت آن ضامن سلامت بسیاری از قطعات مهم خودرو می باشد. در واقع هر نقصی در این قسمت می تواند عواقب جدی داشته باشد. از این رو باید نسبت به علائم ذکر شده حساس بود.

بارها در مورد تسمه در تعمیر خودرو شنیده ایم. گاهی اوقات دلیل خرابی برخی از قطعات، مشکلات یکی از تسمه ها است. این نکته مهم همیشه یادآور می شود که کمربند خودروها زمان استفاده مشخص و محدودی دارند و باید طبق این برنامه زمان بندی تعویض شوند. اما این تسمه ها در خودرو چه کار می کنند؟ چند نوع تسمه در ماشین داریم؟ معنی هر کدام چیست؟ از چه جنسیتی تشکیل شده اند؟ چرا باید تعویض شوند و آیا تعویض آنها صحیح است؟ امروز به تمام این سوالات پاسخ می دهیم و با انواع کمربند خودرو بیشتر آشنا می شویم. به ما بپیوند.

کمربند چیست؟
برای توضیح بهتر عملکرد، عملکرد و اهمیت انواع تسمه خودرو، بهتر است ابتدا با ماهیت تسمه بیشتر آشنا شویم. کمربند حلقه ای است که از مواد انعطاف پذیر ساخته شده است. تسمه ها برای انتقال نیرو و ایجاد اتصالات مکانیکی استفاده می شوند. تسمه ها معمولاً یک مدار بسته در اطراف چندین قرقره، قرقره یا چرخ ایجاد می کنند و در حالی که نیروی دورانی خود را به یکدیگر منتقل می کنند، اتصال خود را نیز حفظ می کنند. تسمه ها قطرهای مختلفی دارند که از نظر کارایی و محل استفاده موثر است.در سیستم موتور احتراق داخلی، تسمه ها اجزای مهمی هستند که وظایف مهمی دارند. این تسمه ها نیروی دورانی موتور را به سایر قسمت های مهم منتقل می کنند. کمربندهای ایمنی خودرو معمولا از لاستیک بادوام ساخته می شوند. خودروهای احتراق داخلی دارای دو نوع تسمه هستند که وظایف مشخص و مجزایی دارند. این دو نوع تسمه عبارتند از:

- تسمه تایم یا تسمه تایم

- تسمه دینام که می تواند تسمه پروانه نیز باشد.

به لطف مواد لاستیکی خود، تسمه ها عمر خاصی دارند و با استفاده طولانی مدت خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند، ترک می خورند یا می شکنند. شکستن یا ترکیدن تسمه در وسیله نقلیه می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر در حین رانندگی اتفاق بیفتد خسارات جبران ناپذیری به جان و مالی وارد می کند.

تسمه تایم چیست؟
یکی از مهم ترین قطعات و قطعات موتور است که سلامت آن تاثیر زیادی بر عملکرد موتور دارد. این تسمه حرکت چرخشی میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل می کند و نیروی لازم برای حرکت شفت سوپاپ یا میل بادامک را فراهم می کند. میل بادامک برای ورود به مدار کار موتور برای تنظیم باز و بسته شدن سوپاپ ها به نیروی اولیه نیاز دارد.در واقع عملکرد تسمه تایم با دانستن نحوه کار موتور و نقش میل لنگ و میل بادامک تعیین می شود. لایه داخلی تسمه تایم شیاردار است که درگیری آن با میل بادامک را تسهیل می کند.

نکته مهم در عملکرد صحیح و تنظیم زمان بندی این تسمه، قرارگیری صحیح آن است. جابجایی یکی از این چرخ دنده ها می تواند منجر به اختلال در زمان باز و بسته شدن سوپاپ شود. چون مثلا در موتورهای 4 زمانه به ازای هر دو چرخش میل لنگ، میل بادامک یک دور می چرخد. بنابراین انتقال گشتاور باید با دقت و با توجه به زمان انجام شود. سفت یا شل شدن تسمه نیز باعث ایجاد مشکل در عملکرد آن می شود. مقدار فاصله در حین حرکت که باید دقیقاً تنظیم شود، با دور آرام انجام می شود. اندازه تسمه تایم نیز بسته به خودرو و موتور متفاوت است. برای مثال در موتورهای SOCH که از یک میل بادامک استفاده می شود و تسمه فقط به میل لنگ و میل سوپاپ متصل است، طول کمتری برای تسمه تایم در نظر گرفته می شود و در موتورهای DOCH که از دو میل بادامک استفاده می شود، این طول بیشتر است. خواهد بود.

عملکرد موتور احتراق داخلی و نقش تسمه تایم در آن
برای توضیح بیشتر، موتورهای احتراق داخلی، که بیش از یک سیلندر دارند و در خودروها استفاده می‌شوند، با انرژی حاصل از احتراق مخلوط سوخت و هوا کار می‌کنند که در یک محفظه بسته در داخل سیلندر انجام می‌شود.این احتراق باعث می شود که پیستون در سیلندر به جلو و عقب حرکت کند. در واقع حرکت رو به جلو است زیرا حرکت معکوس به دلیل حرکت رو به جلو پیستون دیگر در سیلندر کناری است. حرکت پیستون ها در سیلندرها توسط یک میله میله ای شکل به نام میل لنگ به هم متصل می شود. با چرخاندن پیستون ها در سیلندر، میل لنگ انرژی خطی و رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل می کند. حرکت چرخشی از میل لنگ به چرخ فلایویل، گیربکس، دیفرانسیل و در نهایت چرخ ها منتقل می شود. اما تراکم سوخت و هوا که در محفظه انفجار احتراق می شود از طریق دریچه هایی که ورود و خروج گاز و سوخت را کنترل می کنند به داخل سیلندر جریان می یابد. بنابراین دریچه ها باید بالا و پایین حرکت کنند. این حرکت توسط میل لنگ و تسمه تایم کنترل می شود. به این ترتیب که با حرکت میل لنگ، تسمه تایم نیز می چرخد که از یک طرف به میل لنگ و از طرف دیگر به میل لنگ متصل می شود و میل سوپاپ حرکت می کند. با حرکت میل بادامک، سوپاپ ها به سمت پایین هل داده می شوند و سپس آزاد می شوند. نکته مهم در این نوع انتقال حرکت تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها با توجه به بالا و پایین رفتن پیستون ها می باشد.بر این اساس، این تسمه تایم نیز نامیده می شود.

به طور دقیق تر، سیلندرها در وسط موتور و بلوک سیلندر قرار دارند که پیستون ها در آن حرکت می کنند. سوپاپ ها در بالای سیلندر قرار دارند. یک میل لنگ در قسمت پایین سیلندرها تعبیه شده است که نیروی پیستون را از قرقره دریافت کرده و حرکت می کند. این حرکت که از طریق سیستم انتقال نیرو به چرخ ها منتقل می شود، تسمه تایم را نیز به حرکت در می آورد. این تسمه میل بادامک را نیز می چرخاند. میل بادامک دارای زائده هایی در طول خود است. این برجستگی های بادامی شکل به گونه ای طراحی شده اند که با تعداد دریچه های هر میل سوپاپ مطابقت داشته باشند و در هنگام چرخش میل سوپاپ به دریچه ها برخورد کنند. برخورد بادامک ها با سوپاپ ها باعث بسته شدن آنها می شود. همانطور که بادامک ها به داخل و خارج سوپاپ حرکت می کنند در حالی که میل سوپاپ به چرخش ادامه می دهد، فنر سوپاپ آنها را به سمت بالا می کشد.

عملکرد تسمه تایم در خودرو و تفاوت آن با زنجیر تایم
بنابراین باید گفت که تسمه تایم در موتور خودرو دو وظیفه اصلی دارد:

1. گردش میل بادامک با انتقال نیروی دورانی میل لنگ

2.تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ با انتقال صحیح و دقیق گشتاور به میل لنگ

البته در برخی خودروها از تسمه تایم برای فعال کردن پمپ روغن و پمپ آب نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است امروزه به دلیل میرایی زیاد تسمه تایم و اهمیت آن، زنجیر تایم عموماً در موتورها استفاده می شود. مزیت زنجیر تایم دوام آن به دلیل جنس فلز است. این مزیت نیاز به تعویض زنجیر تایم در کیلومترهای پایین را برطرف می کند و مشکل عمر تسمه تایم را حل می کند. ناگفته نماند که مشکل اصلی زنجیر تایم ایجاد صدای زیاد هنگام کارکرد موتور است. البته امروزه خودروسازان ترجیح می دهند از زمان بندی زنجیره ای استفاده کنند و این صدا را به روش های مدرن کنترل کنند. به گونه ای که به جز در موارد استثنایی از زنجیر تایم در تمامی خودروهای 6 سیلندر استفاده می شود.

علل آسیب و پارگی تسمه تایم
عمر مفید تسمه انتقال نیرو معمولا توسط سازنده خودرو اعلام می شود. این زمان به کیفیت مواد تسمه تایم، میزان درگیری آن و باری که حمل می کند، کارکرد موتور و موارد دیگر بستگی دارد. اما نکته مهم دیگر در تعیین این زمان، سبک رانندگی است.به همین دلیل است که معمولا استادان پیشنهاد می کنند که با رانندگی 60000 کیلومتر یا کمتر، وضعیت تسمه تایم خودرو به دقت بررسی شود. زیرا شکستگی تسمه تایم می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و استفاده از تسمه تایم فرسوده خطر بسیار بالایی دارد. اما پارگی تسمه تایم فقط به دلیل ساییدگی و پارگی نیست. گاهی اوقات تسمه دینام پاره می شود و درگیری بین این دو باعث جدا شدن تسمه تایم از زنجیر یا پارگی می شود. در هر صورت پاره شدن یا خارج شدن تسمه تایم از زنجیر باعث می شود زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها به هم بخورد. این می تواند از آسیب جدی به سوپاپ ها و پیستون ها تا آسیب به سرسیلندر و سرسیلندر تبدیل شود و در هر صورت با شکسته شدن تسمه تایم، خودرو در فاصله کوتاهی قطعا متوقف می شود.

علائم خرابی تسمه شیاری
زمان دقیق تعویض تسمه تایم ممکن است به دلایل مختلف مشخص نباشد. مثلاً خودروی دست دوم خریداری شده و مالک جدید از عمر تسمه تایم آن اطلاعی ندارد. در این موارد بهترین راه بررسی تسمه تایم توسط مکانیک است. گاهی اوقات برخی از عوامل ذکر شده در بالا می تواند عمر تسمه شیاری را کاهش دهد.در این موارد، برخی از علائم خرابی تسمه تایم وجود دارد که عبارتند از:

- عملکرد نامناسب موتور و عدم تنظیم

- استارت بد ماشین

- انتشار غیرعادی دود از اگزوز

- شنیدن صداهای غیرعادی از موتور

در نهایت باید گفت که بهترین کار با مشاهده هر یک از این علائم، بررسی سریع تسمه تایم است. همچنین بررسی وضعیت تسمه تایم معمولاً به عنوان یکی از کارهای مهم قبل از هر سفر توصیه می شود.

تسمه دینام چیست و چه وظایفی دارد؟
این تسمه که در خودروهای قدیمی تسمه دندانه‌ ای و تسمه مارپیچ نیز نامیده می شود، وظیفه انتقال گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند پمپ آب، پمپ روغن، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این تسمه دور قرقره یا قرقره مخصوص آن که به میل لنگ متصل است می پیچد و به این ترتیب وقتی موتور شروع به کار می کند و میل لنگ می چرخد، حرکت کرده و گشتاور موتور را به اجزای موجود در مسیر خود منتقل می کند. اهمیت این کمربند با شرح وظایف آن آشکار خواهد شد. زیرا ایجاد هر گونه مشکل در این تسمه باعث توقف عملکرد تمامی قطعات متصل به آنها می شود. خودروهای مختلف از یک یا دو تسمه دینام استفاده می کنند.در صورت استفاده از تسمه دینام به این قسمت تسمه مارپیچ نیز می گویند زیرا در مسیر خود به دور چندین قرقره می پیچد. این تسمه ها معمولا در جلوی خودرو و زیر کاپوت دیده می شوند. وظیفه اصلی این تسمه اتصال دینام به موتور و انتقال قدرت دورانی موتور به دینام است تا انرژی مورد نیاز برای کارکرد آن را تامین کند. دینام که نوعی مولد جریان مستقیم است، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و برق مورد نیاز باتری را تامین می کند. بنابراین باتری خودرو نیز به این تسمه و عملکرد صحیح آن از طریق دینام بستگی دارد. به این ترتیب منبع تغذیه قسمت های مختلف خودرو نیز به تسمه دینام متصل می شود. با این تعریف، عملکرد تسمه دینام را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تامین نیروی مورد نیاز دینام در سیستم برق خودرو
برای حرکت دادن باله در سیستم خنک کننده خودرو
تامین نیروی چرخشی پمپ هیدرولیک سیستم فرمان
اطمینان از گشتاور لازم پمپ آب در سیستم خنک کننده خودرو
تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو
البته در گذشته هر کدام از این اجزا از کمربند مخصوص به خود استفاده می کردند.اما این روش باعث سختی تعمیر و سخت شدن تسمه ها می شد. بنابراین تسمه پروانه یا تسمه دینام جایگزین همه آنها شد. اگر در این قسمت از دو تسمه استفاده شود، معمولاً یکی برای چرخاندن پره، کمپرسور، پمپ روغن و پمپ آب و دیگری برای فعال کردن دینام استفاده می شود. بنابراین تسمه پروانه و تسمه دینام می توانند دو قسمت مجزا یا یک تسمه مارپیچ واحد باشند.

عواقب خرابی تسمه دینام و علائم آن
تسمه دینام قطعه ای با استهلاک بالا به دلیل کارکرد طولانی مدت است. به همین دلیل باید دائما سلامت او بررسی و ارزیابی شود. زمان خاصی برای تعویض تسمه دینام وجود ندارد و به طور کلی توصیه می شود برای اطمینان از سلامت سایر سیستم های خودرو که عملکرد کامل آنها به سلامت تسمه دینام بستگی دارد، این قسمت نیز باید در هر بار سرویس دوره ای خودرو به دقت بررسی شود. زیرا خرابی تسمه دینام علاوه بر اختلال در شارژ باتری و برق رسانی به قطعات الکتریکی خودرو، پمپ هیدرولیک فرمان و نرمی فرمان، کمپرسور و تهویه مطبوع سیستم خودرو باعث از کار افتادن پمپ آب و پروانه می شود که منجر به مشکل در عملکرد سیستم خنک کننده می شود. جدی است.بنابراین خطر از کار افتادن و داغ شدن بیش از حد موتور در خودروهای موتور بلند که دارای تسمه پروانه هستند نیز می تواند از پیامدهای خرابی این تسمه باشد. بنابراین، علائم خرابی تسمه دینام عبارتند از:

- مشاهده هرگونه پارگی، خوردگی، پارگی و خشک شدن در تمام طول تسمه یا علائم این موارد

- ایجاد حالت ارتجاعی در کمربند

- تسمه را روغن کاری کنید

- شنیدن صدای جیغ از قسمت موتور

- نداشتن فرمان مناسب

- عملکرد نامناسب کولر و کولر

تعویض به موقع تسمه دینام و توجه به سلامت آن ضامن سلامت بسیاری از قطعات مهم خودرو می باشد. در واقع هر نقصی در این قسمت می تواند عواقب جدی داشته باشد. از این رو باید نسبت به علائم ذکر شده حساس بود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 123
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 28
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 690
  • بازدید سال : 7635
  • بازدید کلی : 101620
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی